Într-o țară sufocată de scandaluri privind plagiate și doctorate, cu un sistem educațional haotic, marcat de corupție și supus încă influenței malefice a partidelor, încep să apară totuși primele voci interesate măcar de o dezbatere serioasă privind reforma în sistem, dacă nu de o schimbare directă și reală. Interesant e că, prin onorabila excepție a unor foarte puține universități de prestigiu (cazul lăudabil al Universității București care, împotriva curentului, a taxat oficial plagiatul lui Victor Ponta în momentele fierbinți ale scandalului, când mai toate universitățile mari se făceau că plouă), sistemul public de educație din România nu oferă prea multe exemple de luptă pentru reformă din interior. Dimpotrivă, există cazuri care denotă că onoarea a murit de mult chiar în locuri în care te așteptai la altceva decât la plecatul capului în fața comezii politice. Doar așa a fost posibil ca un ins precum Gabriel Oprea să dezvolte o adevărată rețea de doctorate pe bandă rulantă în care parcă numai cine nu vroia nu obținea patalama.

Ioan Aurel PopCel mai trist exemplu este cel al rectorului prestigioasei Universități ”Babeș Bolyai”, din Cluj-Napoca, Ioan Aurel Pop (alăturat), care, insultând inteligența acelei părți responsabile și educate a opiniei publice românești, s-a pronunțat în favoarea lui Victor Ponta. Recent, Ioan Aurel Pop, a fost ales președinte al Consiliului de Atestare a Titlurilor Universitare – CNATDCU. Aceasta a fost prima instituție care a constatat, în 2012, că Ponta a plagiat în teza de doctorat, însa a fost reorganizată de ministrul de atunci Liviu Pop (PSD), în aceeași zi cu verdictul de plagiat! Membru al Consiliului general al CNATDCU și la acea vreme, Ioan Aurel Pop s-a delimitat de verdictul colegilor săi și, mai mult, a susținut că reorganizarea lui Pop (care avea să ducă la albirea lui Victor Ponta) „era absolut necesară”, notează Hotnews.

Nu există rușine mai mare pentru învățământ decât aceea ca rectorul unei instituții respectabile să gireze un plagiat ordinar! Este exact ceea ce, în cazul Universității București, nu s-a întâmplat, semn că onoarea nu are neapărat legătură cu  apropierea geografică de Occident, ci cu caracterul liderilor și al managerilor. Într-un astfel de peisaj compromis, în care chiar și universități de prestigiu au devenit cârpa liderilor asociați cu mafia politică, pe deasupra și urmăriți penal în cazuri grave, apar voci în instituții mai tinere care îndrăznesc să ia taurul reformei de coarne, pledând pentru o schimbare reală în sistem. Este și cazul Universității ”Constantin Brâncuși”, din Târgu-Jiu, care va organiza la finele săptămâni o dezbatere cu o temă de interes național. ”Educația și criza de identitate” este subiectul conferinței organizate de Senatul Universității „Constantin Brâncuşi” din Târgu-Jiu, vineri, 11 martie.

”În situația în care educația actuală parcurge un proces de criză în întreaga lume, criză generată de devalorizarea capitalului educațional, Conferința Națională „Educația și criza de identitate” are scopul de a analiza starea actuală a sistemului educațional și de a găsi soluții, care să recredibilizeze școala românească și să relanseze identitatea educației noastre în contextul globalizării. Conferința va reuni cadre didactice atât din învățământul universitar, cât și din cel nonuniversitar invitate să susțină comunicări. Printre acestea se regăsesc: prof. univ. dr. Adrian Gorun, prof. univ. dr. Nicolae Manolescu, prof. univ. dr. Andrei Marga, prof. univ. dr. Octavian Mândruț, prof. Elena Roată, prof. Titi Bălăceanu și alții.”, se arată într-un comunicat al conducerii micii universități de pe Jiu.

Ministrul Educației Adrian Curaj nu și-a anunțat participarea la eveniment, mai ales că nu e un loc aflat în lumina reflectoarelor, ci un simplu oraș de provincie pe care, ca mai toate orașele din țară, liderii de la București nu pun mare preț decât dacă se lasă și cu un mare capital de imagine. Totuși, poate n-ar fi rău dacă ministrul ar apuca să citească măcar ideile esențiale ce se vor decanta din această dezbatere cu subiect de interes național. Nu de alta, dar dacă dorește cu adevărat reformarea sistemului pe care îl conduce, ar fi bine să ia notă cel puțin de propunerile care apar în puținele locuri din țară în care se discută despre salvarea a ce-a mai rămas din școala românească. Și discuția nu e numai despre nivelul de cunoștințe, ci și despre lege, reguli, onoare, integritate. E nevoie de Curaj pentru salvarea Educație? Sau de curaj, ca substantiv comun… Poate și de unul, și de altul. Însă (vezi cazul rectorulului de la Cluj pro-Ponta și pro-plagiat), înainte de toate e nevoie de caracter…

Revanșa celor mici

Cazul dezbaterii din Educație, lansate într-o instituție mică de provincie cum este Universitatea ”Constantin Brâncuși”, din Târgu-Jiu, poate deveni un început pentru reforma din interior a sistemului și din locuri care nu prevesteau un astfel de…curaj. Momentul e cum nu se poate mai fierbinte, pe fondul scandalurilor nenumărate în care au fost implicate nume mari din sectorul învățământului superior (vezi rectorul Universității ”Babeș-Bolyai” de partea plagiatorului Ponta, tăcerea complice cvasigenerală a majorității universităților mari față de intoxicarea masivă cu politic a Educației, schimbarea legislației în domeniu după cum bate vântul sau că așa vor două-trei ”minți luminate de la centru”, ignorând semnalele din țară sau de la instituții tinere etc.). Toți acești factori perturbatori sunt în măsură să provoace mobilizarea pentru schimbare în rândul instituțiilor mai mici, mai noi, dar mai dinamice, care simt că vocea lor nu e ascultată. Așa se explică de ce au început să apară în ultima vreme semnale pro-reformă, poate timide deocamdată (dar mai puternice decât la Iași, Cluj, Craiova sau Constanța), în centre universitare mai puțin celebre: la Universitatea ”Lucian Blaga, din Sibiu, la ”Vasile Goldiș” (Arad) și, acum, la Târgu-Jiu.

Adevărul doare! Și prostia unui consilier prezidențial…

Iulian Vlad

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De fapt, universitatea gorjeană ”Constantin Brâncuși” nu este la prima acțiune de impact național, în ultima vreme. Anul trecut a organizat, în aula universitară, două dezbateri foarte încinse despre ce s-a întâmplat, de fapt, în decembrie 1989: a fost Revoluție, lovitură de stat sau ambele? ”Cauza primordială” a falimentului moral în care se zbate azi România trebuie căutată în evenimentele din decembrie 89 și totuși, până la cele două dezbateri cu scîntei din 2015, de la Târgu-Jiu, n-a existat un interes de grad zero în marile centre universitare din țară pentru clarificarea acestui subiect de importanță majoră. Mai mult, după prima dezbatere, organizată la Tg.-Jiu în octombrie anul trecut, s-a trezit vorbind un consilier al președintelui Iohannis, care i-a acuzat pe organizatori că l-au invitat la discuții pe fostul șef al Securității din vremea lui Ceaușescu, generalul Iulian Vlad.

Culmea, acest consilier pretinde că e istoric de profesie, dar n-a fost în stare să scoată două vorbe despre în ce loc din lumea asta investigarea istoriei se face altfel decât prin ascultarea martorilor unor evenimente.  Intervenția idioată a unui astfel de personaj precum consilierul prezidențial cu pricina a fost semnul că încercarea de a afla adevărul a deranjat un mușuroi istoric plin cu manipulări și cu minciuni. De menționat că era prima oară când generalul Iulian Vlad apărea în public, după decembrie 89, iar mărturia sa era vitală pentru aflarea adevărului (Detalii, AICI și AICI). Vlad a făcut, la Tg.-Jiu, o declarație curajoasă care avea să-l deconspire și mai mult pe Ion Iliescu drept om al sovieticilor în operațiunea de asasinare a cuplului Ceaușescu și de confiscare a revoluției adevărate: 

„Nu puteam sa fiu cooptat in diferitele organisme care au vrut sa statueze forma de putere care a luat fiinta atunci, pentru ca noi nu faceam parte din aceeasi grupare. Cei care au beneficiat de putere, de la primul si pana la ultimul, au fost, intr-o forma sau alta, pusi de acord in prealabil. Si stiti proverbul ca cine se aseamana se aduna, asa ca nu a fost prea greu sa se adune”, a spus Iulian Vlad la dezbaterea ”1989 – Adevăr și Manipulare”, de la Universitatea ”Constantin Brâncuși”, din octombrie 2015 (foto sus).

2016 – Anul Brâncuși

Mai mult, o a treia inițiativă recentă a universității din Târgu-Jiu aduce această mică dar vioaie instituție în prim-planul dezbaterii academice pe chestiuni de impact național. Este vorba de declararea lui 2016 ca ”Anul Brâncuși”, la universitate, printr-o serie de evenimente culturale, ateliere academice, dezbateri, prezentări, filme, seri studențești, expoziții, conferințe cu participare internațională etc.. Toate aceste evenimente sunt menite să aniverseze, într-o manieră spectaculoasă, 140 de ani de la nașterea părintelui sculpturii moderne (împliniți acum două săptămâni). Dar poate cel mai onorabil gest în memoria marelui artist gorjean este înfiinţarea catedrei „Constantin Brâncuşi” în cadrul Institutului de Politici Publice, Administraţie şi Ştiinţele Educaţiei – Universitatea „Constantin Brâncuși”, din Târgu-Jiu. Este prima oară când numele ”titanului din Hobița” devine catedră universitară în țară, pentru că, spre deosebire de România, Constantin Brâncuși este studiat cu toate onorurile și tot respectul în universități de artă din Occident, precum Marea Britanie, Franța etc.

VEZI ȘI:

Curaj, domnule Curaj! Scoateți școala de sub influența politicului!

Acest articol este proprietatea Pagina de Politică și este protejat de legea drepturilor de autor. Orice preluare a conținutului se poate face doar în limita a 500 de semne, cu citarea sursei și cu link către pagina acestui articol.

Foarte slabSlabMediocruBunFoarte bun (Niciun vot deocamdată)
Se încarcă...

Articole similare

5 Responses to Educația, ultima strigare. Curaj sau caracter?

  1. abas spune:

    „Ministrul Educației Adrian Curaj nu și-a anunțat participarea la eveniment… Totuși, poate n-ar fi rău dacă ministrul ar apuca să citească măcar ideile esențiale ce se vor decanta din această dezbatere..” – probabil ca l-a parasit curajul stiind mai multe. deci .. nu-i prost degeaba (cum se spune), dar totusi de ce nu face ordine si mai ales curatenie pe la Tg. Jiu? De ce ii mai permite individului sa ramina la Comisia Naţionala de Prognoză, pe banii publici? Sa ramiie rector pe bani privati, cit timp s-or lamuri si platitiorii ca diplomele de acolo nu au valoare la angajatori.

  2. abas spune:

    Ceva m-a indemnat sa-mi fac un pic de timp. Poate si faptul ca am fost atacat intr-un mod mizerabil de anumite elemente nocive cum exista din belsug in Romania de astazi. Si m-am ocupat de domnul Gorun de la Tg. Jiu.
    A terminat o facultate, a predat ca invatator si a mai facut o facultate – laudabil, tinat si capabil (dar in perioada comunista poate sa para curios).
    2000 (martie) – 2000 (septembrie) Secretar General Ministerul Educaţiei şi Cercetării, suspendat la cerere pentru o peroadă de 4 ani – asta nu mai pare, chiar este curios (cind ceri sa fii suspendat si nu mai revii inseamna ca asta afost optia ca sa nu fii dat afara sau a optat pentru ceva mai mare ca Secretar de Stat in acelasi minister – cind faci asemenea jocuri, ori esti bun ori nimic, dovada ca s-a terminat in 3 luni). Si cred ca am gasit motivul, mai jos:
    1990-1999 Profesor Gradul I, Colegiul Economic “Virgil Madgearu”, Târgu Jiu
    1991-1996 Inspector Şcolar de specialitate, Inspectoratul Şcolar Judeţean Gorj

    1993-1994 Director, Şcoala Normală “ Spiru Haret” Târgu-Jiu, Jud. Gorj, România
    1996-1997 Inspector şcolar general adjunct, Inspectoratul Şcolar Judeţean Gorj
    1997-2000 Inspector Şcolar General, Inspectoratul Şcolar Judeţean Gorj

    Daca pozitiile de inspactor sunt la rind (si este in ordine), totusi ele se suprapun flagrant cu pozitiile de director de scoala si de profesor (conflict de interese) ceia ce cred ca nu este prea etic.
    Cu functiile didactice in invatamintul superior din Romania, prima problema este ca a sarit peste cea de Asistent universitar (singura unde poti fi doctorand si fara experienta in invatamintul euperior, adica o vechime minima la catedra de 2 ani în învatamântul superior sau în cercetarea stiintifica de profil, respectiv de 4 ani în învatamântul preuniversitar). A sarit si peste functia de Sef de lucrari.
    Lector inainte de doctorat si fara respectarea normelor didactice obligatorii (pentru candidatii care provin din învatamântul preuniversitar, o vechime minima de 8 ani sau de 6 ani, în cazul candidatilor care detin titlul de doctor), la Tg. Jiu – universitate mititica, sa zicem ca-i acceptabil. Lector la Cluj, in aceleasi conditii (fara vechime minima la catedra de 9 ani în învatamântul superior. Pentru candidatii care provin din afara învatamântului sau a cercetarii stiintifice, se cere o vechime de cel putin 15 ani de activitate) – Romania de dupa „revolutie”, limpde (sarim peste etape precum calul la sah – experienta de predare nu conteaza). Si a urmat conferentiar – vechimea ca lector nu justifica, deh .. invatamint superior in Romania (perioada in care este si Director General Adjunct in administratia U-Cluj). Si dupa nici 2 ani profesor – la micuta universitate din Tg. Jiu, vechime minima ceruta la catedra de 9 ani în învatamântul superior. Si mai avem pretentii ca cei care termina sa aiba habar despre etica profesionala. Ipocrizie domnilor, ipocrizie. Dar si lipsa de responsabilitate pentru generatiile care vin. Si aici am terminat si cu academicii. A ajuns Decan la o luna dupa ce devenise profesor (asa dupa cum s-a vazut). Iar Rector dupa nici un an, mai tirziu. Un exemplu de mizerie in invatamint, dar probabil ca in Stiinte sociale nu conteaza. Probabil ca nici in Drept (vai si amar de Justitie). Dupa inca 2 ani Presedintele Senatului – o fi coproprietar de firma. In 2010 are dreptul sa conduca doctoranti – in dfirsit ceva corect, dupa 5 ani de profesorat. S-a facut lumina in sat.
    Urmaresc campania electorala pentru presedintele Americii – acuma cind dau unii in altii se spun multe lucruri pe sleau. Referitor la Educatie si scoala: „trebuie sa ne fie rusine de cum tratam copii si seniorii .. taxele noastre nu trebuie sa ajunga in Wall Street .. sindicatele protejeaza invatatorii slabi .. colegiile si universitatile trebuie sa fie gratuite” (Sanders). Elocvent, aproape ca nu am ce comenta. Si totusi vreau sa atrag atentia: daca invatamintul va deveni gratuit asta inseamna ca … invatamintul particular dispare. Asta este, invatamint de Stat fara sindicate si fara comercializarea diplomelor si a posturilor in invatamint.
    O alta ciudatenie, dar asta la un nivel as spune strategic de inalt. Este vorba de evaluarea si recrutarea „înalţilor funcţionari publici
    „. Numitul GORUN ADRIAN a fost numit de catre premierul Călin Popescu-Tăriceanu (PNL) in 2005 la recrutarea si in 2006 la evaluarea candidatilor. Trebuie sa mentionez ca fiind rector, a urmat cite un curs (cam de un an fiecare, maximum, probabil): 2006 Colegiul Naţional de Apărare
    , 2007 Institutul Naţional de Administraţie – Înalţi funcţionari publici si in acelasi an (2007, ??) Institutul Diplomatic Român. Vad ca si in Romania se practica deja sistemul valabil in alte tari – eu fusesem selectionat pentru elita guvernamentala dar drumul meu in viata nu s-a intersectat cu asta. Deci, numirile premierului, pentru comisia de concurs/recrutare şi respectiv, comisia de evaluare, s-au bazat pe absolvirea programelor mentionate, si deci corespunde cerintelor Art. 15 din Hotărârea nr. 341/2007. Programele terminate la tanc. Din Art. 14 reiese ca fiecare comisie „este formată din 7 membri, numiţi prin decizie a primului-ministru, la propunerea ministrului internelor şi reformei administrative”. In continuare se precizeaza ca „În scopul asigurării rotaţiei membrilor.. un membru este numit pe o perioadă de un an şi jumătate pina la 10 ani şi jumătate” si ca „Membrii comisiei de concurs nu pot fi numiţi pentru un nou mandat”. Observ din CV ca numitul este foarte precis cu perioadele pe care le mentioneaza (precizeaza si lunile – foarte corect) si atunci, in mod normal ma intreb: de ce ca membru in acele comisii, din cadrul Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici, nu a precizat perioada de activitate pina la .. luna? Numai anul (2005 si respectiv 2006) care pare sa nu se potriveasca cini cu termenul minim de numire, adica de un an jumate. Sa se fi stabilit ulterior ca dosarul nu a fost verificat suficient? Probabil ca da. Sau poate, dinou „s-a suspendat la cerere” pentru pozitia de Secretar General, Ministerul Educaţiei, Cercetării şi Inovării (2005 ianuarie – 2008 ianuarie), urmata de pozitia de Secretar general la Comisia Naţionala de Prognoză (2008 (Ianuarie) – prezent). CV are „Data 22.05.2012.
    Spune-mi cu cine te aduni ca se-ti spun cine esti – referitor la „specialistul” canadian Preda Neculai.

    • abas spune:

      Am ajuns la asta mult mai tirziu, cam cind imi terminasem si eu analiza despre Gorun de la Tg. Jiu. Pentru autenticitate, sau mai jos citeva pasaje din rezultatele Centrului de Investigatie media (August 11, 2014 by Centrul de Investigatii Media).
      Secretarul General al Comisiei Naționale de Prognoză din Ministerul de Finanțe, dl. Adrian Gorun, a avut, în perioada 2010-2012, patru contracte de muncă la Universitatea ”Constantin Brâncuși” (UCB) din Tg-Jiu, judetul Gorj, ca cercetător. Cum, în paralel, era și cadru didactic titular, și Rector, dacă însumăm orele sale de muncă, plătite din bani publici, in unele zile dl. Gorun a muncit peste 24 de ore pe zi.
      În jurul domniei-sale, la nivelul Universității gorjene s-a constituit un grup de cercetători care au neglijat și ei normele legale și academice, concentrându-se pe câștigat bani publici, sub pretextul cercetării științifice. Veniturile componenților echipei lui Gorun sunt consistente, chiar membrii echipei fiind cei care și le-au aprobat.
      Rector al UCB din 2005, Gorun a reusit să-și mențină puterea și influența la nivelul instituției de învățământ superior și după 2011, devenind președintele Senatului Universității și preluând, printr-o modificare a Cartei UCB, o serie de atribuții care nu i s-ar fi cuvenit, lucru constatat de European University Association (EUA) care, într-un raport de evaluare din 2013, afirma că Senatul lui Gorun și-a atribuit puteri neobișnuite, punând în practică un micro-management obsesiv și nesănătos pentru instituție. Mai mult, din acest motiv și nu numai, EUA recomanda revizuirea Cartei.
      Sesizat, în urmă cu mai bine de un an de Grupul de Acțiune în Interes Public, în legătură cu această Cartă abuzivă, ministrul Mihnea Costoiu nu a luat nicio măsură. Ulterior, Costoiu a devenit parlamentar de Gorj.
      Dl. Gorun Adrian este un personaj extrem de activ, dacă luăm în calcul că, începând cu anul 2005, a avut, concomitent, două slujbe full-time, una la București si alta la Târgu-Jiu.
      La Bucuresti, în calitate de înalt funcționar public, Gorun a ocupat diverse poziții în Ministerul Educației, Ministerul de Externe, iar de curând lucrează în Ministerul de Finanțe, la Comisia nationala de Prognoza, în timp ce, la Târgu-Jiu, este cadru didactic la Universitatea de stat din localitate, ”Constantin Brâncuși”. A fost si rector, timp de două mandate, iar acum este președinte al Senatului Universității.
      Practic, din 2005 pana in prezent, singurul care i-a intrerupt cariera in aparatul central lui Adrian Gorun a fost Călin Popescu Tăriceanu. S-a întâmplat în anul 2008, când Gorun a fost dat afară de la Ministerul Educației, fapt ce l-a determinat să se concentreze doar pe cariera de profesor universitar și cercetător la Tg-Jiu.
      Actualul decan de la Facultatea de Științe Economice din UCB, prof. Gabriela Babucea, care a fost denunțată public de Princeton University, pe motiv de plagiat.

      • abas spune:

        De fapt care-i calificarea sa pentru Ministerul de Finante si mai ales la .. prognoza? Dau si eu cu oiste-n gard. Ce sa fac daca altceva nu a mai ramas in Romania.

      • abas spune:

        Plagiatorul striga plagiatorul, ca in povestea cunoscuta…

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Scroll to top