ciorbeaMotivele sesizarii sunt încălcarea principiului securității juridice; absența unei situații extraordinare care să justifice ordonanța de urgență și afectarea drepturilor electorale.

„Elementele fundamentale ale dreptului electoral, si în special sistemul electoral propriu zis, componenta comisiilor electorale si delimitarea circumscriptiilor electorale, nu ar trebui sa poata fi amendate înainte de un an de la alegeri, sau ar trebui sa fie tratate la nivel constitutional sau la un nivel superior legii ordinare”, se arată în textul scrisorii, pe care o puteți citi integral mai jos.

Domnului Victor Ciorbea, Avocatul Poporului

Stimate domnule Avocat al Poporului,

Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr.45/ 2014 privind modificarea si completarea Legii nr. 370/ 2004 pentru alegerea Presedintelui României a fost publicata în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 475 din 27 iunie 2014. Va solicitam sa sesizati direct Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a acestei Ordonante conform art.146 lit. d) din Constitutia României si art.13 alin. (1) lit. f) din Legea nr.35/ 1997 privind organizarea si functionarea institutiei Avocatului Poporului, cu modificarile si completarile urlterioare, pentru considerentele de mai jos.

1) Se încalca principiul securitatii juridice. Intrarea în vigoare a OUG nr.45/ 2014 la data de 27 iunie 2014 ar urma sa produca efecte la alegerile prezidentiale prevazute a avea loc în noiembrie 2014 (adica peste mai putin de cinci luni), ceea ca ar contraveni principiului principiului securitatii juridice, instituit, implicit, de art.1 alin. (5) din Constitutie, principiu care exprima în esenta faptul ca cetatenii trebuie protejati contra unui pericol care vine chiar din partea dreptului, contra unei insecuritati pe care a creat-o dreptul sau pe care acesta risca s-o creeze, impunând ca legea sa fie accesibila si previzibila. Pentru aplicarea acestui principiu în legislatia electorala, Curtea constitutionala a statuat în jurisprudenta faptul ca o modificare legislativa nu poate produce efecte mai devreme de un an de la data intrarii în vigoare, prin doua hotarâri, si anume Decizia nr.51/ 25 ianuarie 2012 referitoare la obiectia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Legii privind organizarea si desfasurarea alegerilor pentru autoritatile administratiei publice locale si a alegerilor pentru Camera Deputatilor si Senat din anul 2012, precum si pentru modificarea si completarea titlului I al Legii nr.35/ 2008 pentru alegerea Camerei Deputatilor si a Senatului si pentru modificarea si completarea Legii nr.67/ 2004 pentru alegerea autoritatilor administratiei publice locale, a Legii administratiei publice locale nr.215/ 2001 si a Legii nr.393/ 2004 privind Statutul alesilor locali si Decizia nr.334/ 26 iunie 2013 cu privire la obiectia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Legii pentru modificarea si completarea Legii nr.3/ 2000 privind organizarea si desfasurarea referendumului.

Mai mult, Comisia Europeana pentru Democratie prin Drept (Comisia de la Venetia) recomanda — fara a exista un titlu de obligativitate — în Codul bunelor practici în materie electorala. Linii directoare si raport explicativ adoptate de Comisia Europeana pentru Democratie prin Drept în cadrul celei de-a 52-a Sesiuni Plenare (Venetia, 18-19 octombrie 2002) ca:

Elementele fundamentale ale dreptului electoral, si în special sistemul electoral propriu zis, componenta comisiilor electorale si delimitarea circumscriptiilor electorale, nu ar trebui sa poata fi amendate înainte de un an de la alegeri, sau ar trebui sa fie tratate la nivel constitutional sau la un nivel superior legii ordinare.

2) Nu exista o situatie extraordinara, care sa justifice ordonanta de urgenta. Situatia de urgenta, care ar justifica emiterea unei astfel de ordonante în sensul Alineatului (4) al Articolului 115 din Constitutia României, a fost creata în mod artificial: toate elementele prin care se justifica urgenta, enumerate în Nota de fundamentare, exista de mai mult de un an. Guvernul a avut posibilitatea declansarii procesului de modificare a Legii nr.370/ 2004 în timp util, astfel încât sa poata fi parcurse toate etapele dezbaterii publice si adoptarii în Parlament a unui proiect de lege.

Curtea Constitutionala a statuat, prin Decizia nr.1.557 din 18 noiembrie 2009, publicata în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 40 din 19 ianuarie 2010, ca la procedura simplificata de legiferare practicata de catre Guvern „trebuie sa se ajunga în extremis atunci când adoptarea proiectului de lege în procedura obisnuita sau în procedura de urgenta nu mai este posibila ori atunci când structura politica a Parlamentului nu permite adoptarea proiectului de lege în procedura uzuala sau de urgenta.”

Mai mult, „angajarea raspunderii Guvernului asupra unui proiect de lege urmareste ca acesta sa fie adoptat în conditii de maxima celeritate, continutul reglementarii vizând stabilirea unor masuri urgente într-un domeniu de maxima importanta, iar aplicarea acestora trebuie sa fie imediata. […] Prin urmare, chiar daca la prima vedere posibilitatea angajarii raspunderii nu este supusa niciunei conditii, oportunitatea si continutul initiativei ramânând teoretic la aprecierea exclusiva a Guvernului, acest lucru nu poate fi absolut, pentru ca exclusivitatea Guvernului este opozabila numai Parlamentului, si nu Curtii Constitutionale ca garant al suprematiei Legii fundamentale”.

3) Ordonanta de urgenta afecteaza drepturile electorale. Unele prevederi ale OUG  nr.45/ 2014 afecteaza exercitarea drepturilor electorale.

Astfel:

— Art. I, alin.1 modifica actele pe baza carora se exercita dreptul de a vota;

— Art. I, alin.11 modifica termenul de depunere a candidaturilor, afectând astfel dreptul de a fi ales.

— Art. I, alin.15 modifica locurile în care cetatenii îsi pot exercita dreptul de a vota;

Modificarea prin ordonanta de urgenta a unor drepturi electorale contravine alineatului (6) al Articolului 115 din Constitutia României: „Ordonantele de urgenta nu pot fi adoptate în domeniul legilor constitutionale, nu pot afecta regimul institutiilor fundamentale ale statului, drepturile, libertatile si îndatoririle prevazute de Constitutie, drepturile electorale si nu pot viza masuri de trecere silita a unor bunuri în proprietate publica”.

Având în vedere competenta Dvs. exclusiva de a sesiza direct Curtea Constitutionala, va rugam sa faceti toate demersurile necesare în vederea respectarii Legii fundamentale prin intermediul institiei pe care cu onoare o reprezentati — Avocatul Poporului.

Cu deosebita consideratie,

Organizatii semnatare:

Grupul Autonom pentru Democratie Participativa — GADP

Asociatia Nationala a Birourilor de Consiliere pentru Cetateni — ANBCC

Asociatia Pentru Apararea Drepturilor Omului în România — Comitetul Helsinki — APADOR-CH

Centrul de Asistenta pentru Organizatii Neguvernamentale — CENTRAS

Centrul de Resurse pentru participare publica — CeRe

Expert Forum — EFOR

Fundatia pentru Dezvoltarea Societatii Civile — FDSC

Fundatia pentru o Societate Deschisa

Grupul Roman pentru Apararea Drepturilor Omului — GRADO

Militia Spirituala

Societatea de Educatie Contraceptiva si Sexuala — SECS

 

Acest articol este proprietatea Pagina de Politică și este protejat de legea drepturilor de autor. Orice preluare a conținutului se poate face doar în limita a 500 de semne, cu citarea sursei și cu link către pagina acestui articol.

Foarte slabSlabMediocruBunFoarte bun (Niciun vot deocamdată)
Se încarcă...

Articole similare

One Response to Ciorbea, somat să atace modificările lui Ponta la legea prezidențialelor

  1. ciorbea spune:

    Taraa moareee de foameee! Si voua va arde de prostii ! Pai de asta mi-a dat ponta de-o ciorba? Ca sa atac ce vreti voi ? M-a pus aici sa execut ordinele lui, nu ale voastre !!!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Scroll to top